Telefony alarmowe – numery, które ratują życie
Kiedy zadzwonić na ważne telefony alarmowe?
Połączenie z numerem alarmowym jest zastrzeżone wyłącznie dla wyjątkowych sytuacji. Należy do nich:
- zagrożenie zdrowia, życia i bezpieczeństwa – np. gdy uczestniczysz w wypadku drogowym i ty lub inna osoba potrzebujecie pomocy medycznej albo wsparcia ratowników;
- bycie świadkiem przestępstwa lub uszkodzenia mienia;
- dostrzeżenie zagrożenia dla środowiska naturalnego – m.in. podtopienia, pożary.
Wykonywanie nieuzasadnionych połączeń z telefonami alarmowymi opóźnia akcję ratunkową służb i utrudnia kontakt w sytuacji rzeczywistego zagrożenia. Głuche telefony, opowiadanie o fikcyjnych wydarzeniach lub zgłaszanie zdarzeń, które nie zagrażają bezpieczeństwu, utrudnia pracę operatorów. Dlatego nie należy dzwonić pod numery alarmowe, gdy sytuacja nie jest realnie niebezpieczna lub zagrażająca czyjemuś życiu i zdrowiu. Trzeba wiedzieć, że każdy, kto umyślnie blokuje telefoniczny numer alarmowy i uniemożliwia jego prawidłowe funkcjonowanie, podlega karze aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny do 1500 zł.
Telefony ratunkowe – wykaz numerów
Kiedy szukasz pomocy lub chcesz poinformować służby o niebezpiecznej sytuacji, możesz zadzwonić pod numer:
- 112 – jednolity ogólnoeuropejski numer alarmowy dla telefonów stacjonarnych i komórkowych. Korzystając z niego, powiadomisz służby o sytuacjach zagrożenia zdrowia, życia lub mienia. Wykonanie połączenia nie wymaga odblokowania klawiatury telefonu komórkowego ani posiadania karty SIM;
- 997 i 998 – numery do centrum powiadamiania ratunkowego (do 2017 roku 997 był numerem alarmowym na policję, a 998 do 2021 roku numerem straży pożarnej). Centrum zajmuje się zgłoszeniami alarmowych i powiązaniem ich z danymi teleadresowymi miejsca zgłoszenia oraz pozycją geograficzną;
- 999 – telefon na pogotowie ratunkowe. Należy go wykonać, gdy poszkodowany wymaga czynności ratunkowych i natychmiastowej pomocy;
- 991 – numer na pogotowie energetyczne. Możesz tam zgłosić awarię zasilania lub zaalarmować o zerwaniu sieci elektrycznej;
- 986 – telefon alarmowy na straż miejską;
- 981 – pogotowie drogowe;
- 985 – telefony alarmowe w górach i ratownictwo wodne (MOPR, WOPR, GOPR i TOPR);
- 992 – numer do pogotowia gazowego;
- 995 – numer alarmowy na policję (do Komendy Głównej).
Powyższy wykaz numerów alarmowych uwzględnia kilka najważniejszych telefonów, które warto znać i pamiętać. Jeżeli w sytuacji bezpośredniego zagrożenia zapomnisz numeru do właściwej jednostki, połącz się z numerem 112. Wykwalifikowany operatorzy w ekspresowym tempie zbiorą najważniejsze informacje i potrzebne dane, a następnie przekierują zgłoszenie do odpowiednich służb.
Telefony alarmowe dla dzieci
Najważniejszym numerem ratunkowym, jaki powinny znać dzieci, jest 112. Podczas rozmowy operator wysłucha młodego rozmowę i pomoże mu znaleźć skuteczne rozwiązanie stresującej sytuacji. Każdy maluch powinien też znać numer 116 111. To bezpłatny i anonimowy telefon zaufania dla dzieci i młodzieży, czynny 7 dni w tygodniu przez całą dobę.
Przeczytaj także: Darmowe aplikacje dla dzieci na Androida i iOS – edukacyjne, gry i inne
Jak wykonać zgłoszenie na numer alarmowy?
Podczas połączenia z numerem ratunkowym kluczowa jest poprawność wykonywanego zgłoszenia. Dzięki temu rozmowa z operatorem numeru alarmowego przebiegnie szybko, co skraca czas dojazdu służb ratowniczych na miejsce zdarzenia.
Zanim połączysz się z numerem alarmowym:
- ustal swoją lokalizację i co stało się na miejscu zdarzenia;
- upewnij się, jaka jest liczba poszkodowanych i w jakim są stanie;
- poinformują świadków zdarzenia, że dzwonisz na 112, aby zgłoszenie nie zostało zdublowane;
- ustaw się w cichym i dogodnym do rozmowy miejscu.
Kiedy dodzwonisz się na 112, operator po odebraniu połączenia przedstawi się swoim numerem służbowym (nie usłyszysz danych osobowych rozmówcy) i zapyta, w czym może pomóc. Twoim zadaniem jest zwięzłe opisanie zdarzenia i odpowiadanie na zadawane przez operatora pytania. Podaj dokładny adres zdarzenia lub informacje, które umożliwiają zlokalizowanie miejsca wypadku na mapie, a także swoje dane. Nie rozłączaj się, póki nie usłyszysz potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia.
Jeżeli po zakończeniu rozmowy z operatorem dojdzie do jakichś zmian (np. stan zdrowia jednego z poszkodowanych ulegnie pogorszeniu), ponownie połącz się z numerem alarmowym.
Czytaj także: Aplikacja do nagrywania rozmów telefonicznych – jaką warto polecić?