Grażyna Piotrowska - Oliwa i szef Facebooka na CEE: Jesteśmy gotowi na cyfrową rewolucję
Grażyna Piotrowska - Oliwa,
Jak będzie rozwijać się branża digital w Polsce?
Grażyna Piotrowska – Oliwa, prezes Virgin Mobile Polska: Na to pytanie zawsze jest trudno odpowiedzieć. Z jednej strony wszędzie słyszymy o inwestycjach w nowe technologie i rewolucyjne projekty. Z drugiej, przeżywamy start-upowy boom związany z firmami zajmującymi się przeróżnymi projektami z obszaru digital. Prawdziwy obraz jest jednak gdzieś pośrodku. Spójrzmy na fakty. Obecnie 49 proc. czasu pracy w naszym kraju poświęca się na czynności, które mogą zostać zautomatyzowane. To pokazuje, że w polskich firmach wciąż mało jest prawdziwych technologii usprawniających biznes. Idąc dalej: McKinsey w swoim raporcie „Ramię w ramię z robotem” wskazuje, że jeden z największych potencjałów na automatyzację w Polsce mają takie obszary jak przetwarzanie danych (71 proc.) oraz ich zbieranie (68 proc.), czyli coś, co wydawałoby się, jest już zautomatyzowane i w pełni zdigitalizowane. Kolejny element układanki to fakt, że na rynku jest wiele firm zajmujących się technologiami. Jednak tylko część z nich swoimi produktami jest w stanie wnieść rzeczywistą wartość biznesową i będzie na tyle dobrych i elastycznych, aby odnieść sukces.
Mamy więc paradoks, gdzie wokół wszystko jest osadzone na technologiach, ale tak naprawdę nie do końca. Wciąż wiele z nich to rozwiązania, które nie odpowiadają pojęciu digital. I jeśli spojrzymy na nasz rynek pod tym kątem, to potencjał rozwoju dla branży jest ogromny. Pytanie tylko, czy polski przedsiębiorca rzeczywiście chce i może takie rozwiązania wdrażać. Z pewnością nie każdy. Przede wszystkim potrzebujemy zmiany prawa, które umożliwi całej administracji państwowej przejście do świata cyfrowego. Jeśli samo państwo postawi na digital i zacznie od siebie, to zrobią to także przedsiębiorcy. Tym samym, wszyscy szybko odrzucą analogowe rozwiązania i z chęcią przejdą do cyfrowych rozwiązań i opartego na nich świata.
Robert Bednarski, szef Facebooka na Europę Środkowo-Wschodnią: Polska jest w Europie w czołówce krajów najszybciej poprawiających kompetencje cyfrowe, choć ciągle dzieli ją spory dystans do najbardziej ucyfrowionych gospodarek na kontynencie. Polacy bezproblemowo przyswajają nowe technologie, dlatego często to właśnie w Polsce testujemy nowe narzędzia i formaty przed udostępnieniem ich globalnie. Jako społeczeństwo jesteśmy gotowi na cyfrową rewolucję. Obserwujemy ten proces na co dzień – małe i średnie przedsiębiorstwa, organizacje pozarządowe i zwykli ludzie coraz chętniej wykorzystują narzędzia, jakie oferujemy im na Facebooku oraz Instagramie. Na 16 milionów osób, które każdego miesiąca korzystają z naszej platformy, aż 15 milionów wykorzystuje do tego celu smartfon. Zaledwie trzy lata temu było to tylko nieco ponad 60 proc. z ówczesnych 12 milionów użytkowników. Również mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej odnajdują się w cyfrowej rzeczywistości. Wśród ponad 2 miliardów potencjalnych klientów, już teraz aż 64 miliony osób z całego świata jest na Facebooku połączonych z przynajmniej jednym polskim przedsiębiorstwem. Z naszych badań wynika, że 65 proc. obecnych na Facebooku MŚP z Polski twierdzi, że platforma umożliwiła im sprzedaż swoich produktów w innych miastach i krajach.
Piotr Pietrzak, dyrektor ds. technologii IBM: W Polsce jest wiele wybitnych osób, które realnie chcą zmieniać rzeczywistość i to jest budujące. Firmy wiedzą już, że muszą inwestować w innowacyjne projekty celem budowy realnej przewagi konkurencyjnej. To, co nie działa, to najczęściej tworzenie innowacyjnych produktów, nowych usług przez powołane do tego celu wewnętrzne działy przedsiębiorstw – firmy stoją przed wyzwaniem w tworzeniu innowacji w ramach własnych struktur. Istnieje zatem potrzeba pozyskiwania ich z zewnątrz i tu pojawia się problem. W jaki sposób mają to robić? Procedury, procesy korporacyjne czy też prawo zamówień publicznych nie nadąża za zmianami społeczno-gospodarczymi – uwarunkowania prawne, jak również procedury powinny stawać się bardziej otwarte na szybszą absorpcję innowacji. Polska w różnych rankingach wypada niestety przeciętnie, jeśli chodzi o poziom innowacji. Wg. DESI 2018 (ang. Digital Economy and Society Index) Polska zajmuje miejsce 24., wg. Digital Evolution Index 2017 jesteśmy na 35. miejscu. Mamy więc dużo do zrobienia. Mamy też wspaniałych ludzi, nowe narzędzia, inwestorów co jak wierze bardzo będzie nam pomagać w najbliższych latach. Jednym słowem: jesteśmy gotowi na „prawdziwą cyfryzację”.
Radzym Wójcik, adwokat w kancelarii Baker & McKenzie: Jeden z najważniejszych inwestorów Doliny Krzemowej, Peter Thiel powiedział kiedyś, że ludzie oczekiwali od przyszłości latających samochodów, ale zamiast nich dostali limit 140 znaków na Twitterze. Mówił także, że moc obliczeniowa iPhone'a jest identyczna z mocą obliczeniową najlepszych komputerów, wykorzystywanych przez NASA podczas programu Appollo. A mimo to, nasze wyobrażenie o przyszłości i wyobrażenie ludzi z lat 60' XX wieku nie różnią się znacznie, bo w przypadku większości technologii cywilizacja nie zrobiła wyraźnego kroku do przodu.
Jest wiele dziedzin, które czekają na cyfryzację i innowacje. Dlaczego ich cyfryzacja nie miałyby się zacząć w Polsce? W jednym z odcinków Star Treka pada następująca wymiana zdań między Panem Spockiem a Kapitanem Kirkiem: "Człowiek nie może zmienić teraźniejszości w przyszłość. / Ale każdy może zmienić stan obecny". W polskim biznesie jest wiele odważnych i błyskotliwych osób, które zmieniają stan obecny. To świetnie, że lista Digital Shapers zaprezentuje ich sylwetki, dzięki czemu będą oni stanowili znakomitą inspirację dla kolejnych chętnych śmiało kroczyć tam, gdzie nie dotarł jeszcze żaden człowiek (biznesu).
Pełny tekst na: Business Insider Polska