09.07.2018
← Blog

Telekomunikacja w erze Big Data i AI. Koniec tradycyjnej wojny - nadchodzi czas ekspertów i technologii.

Jesteśmy świadkami końca wieloletniej wojny w sektorze telekomunikacyjnym, gdzie jeńców nie brano, a walka była bezpardonowa. Potyczki cenowe, dopychanie usług mniej lub bardziej wartościowymi dodatkami ustąpi miejsca technologii, która zmieni usługi w bardziej wartościowe. Jednak tylko ten, kto będzie wiedział, jak efektywnie wykorzystać technologię będzie miał szanse zdobyć przewagę na froncie.

 

Autor: Grażyna Piotrowska - Oliwa

Tradycyjna telekomunikacja opierająca się na usługach głosowych i tekstowych oraz dostępie do Internetu w zasadzie przestaje mieć znaczenie – znaczenie dla konsumenta. Nadal będzie to jednak podstawa działalności, stająca się bazą do funkcjonowania innych, bardziej zaawansowanych usług. Można powiedzieć, że będą one działać niejako w tle, pozwalając oferować bardziej zaawansowane, ale prostsze i spersonalizowane usługi.

 

Virgin Mobile technologie

Przetwarzanie języka naturalnego, czyli Voice Control

Ludzie coraz częściej będą chcieli komunikować się ze swoimi urządzeniami po prostu mówiąc do nich. Nie mam tu na myśli wydawania poleceń głosowych do telefonu wyłącznie w Google Maps czy wyszukiwarce, ale wchodzenie w głębszą interakcję. Dzięki AI telefon będzie mógł przetwarzać polecenia jak np. wyszukanie najnowszych modeli butów twojej ulubionej marki i porównania ich cen w różnych sklepach. Również głosowa autoryzacja płatności rachunku telefonicznego do operatora, to nie si-fi tylko coś, co czai się tuż za rogiem. Voice control może również zmienić sposób zarządzania całym telefonem, a w szczególności aplikacjami, które same w sobie z pewnością się zmienią, przez co operatorzy będą inaczej podchodzić do wyboru tych, które zastosują w oferowanych modelach telefonów.

Chat boty, a właściwe maszyny prowadzące obsługę klienta

Już wykorzystywane są w kontaktach z nimi. Jednak prace, które obecnie trwają nad ich udoskonaleniem sprawią, że ich zachowanie bliskie będzie zachowaniu człowieka. Głównym ich zadaniem będzie maksymalne zautomatyzowanie obsługi klienta na takim poziomie, który pozwoli rozwiązać większość spraw klientów. Jeszcze nie wiadomo, jak będą one rozwiązywać sprawy wymagające np. ręcznych ustawień na koncie danego użytkownika. Być może AI działająca w tle danego chat bota będzie w stanie łączyć się z CMS-em i dokonywać automatycznie ustawień. To oczywiście zaawansowany proces, ale czy niemożliwy? Jedno jest pewne- zarówno w telekomunikacji, jak i każdym innym sektorze, zadaniem AI będzie maksymalnie polepszyć obsługę klienta przy jednoczesnej redukcji kosztów przedsiębiorstwa.

Zobacz także: Aplikacje randkowe na wznoszącej fali

 

Zaawansowany fraud control

AI będzie ochronić przed nieuczciwymi klientami sprawdzając, którzy z nich dokonują przekroczeń połączeń lub którzy potencjalnie mogą takimi frauderami być. Wszystko oczywiście w oparciu o dane, które muszą być skorelowane z zachowaniami standardowych użytkowników, a następnie odpowiednio wyodrębnione. Problem fraudów, częściowo zablokowany przez obowiązkową rejestrację kart, jednak nadal istnieje i trzeba temu zaradzić.

Virgin Mobile telekomunikacja

Nowa jakość sieci

Głównym zadaniem, przed którym stoi cały globalny rynek telekomunikacyjny, jest wprowadzenie sieci 5G. Bez tego nie będziemy mogli mówić o totalnej zmianie technologicznej i umożliwieniu wprowadzenia zupełnie nowych rozwiązań w różnych branżach, jak np. autonomiczne samochody. Dla AI sieć 5G będzie jak paliwo rakietowe, które pozwoli jej dotrzeć wszędzie tam, gdzie ludzkość będzie jej potrzebować. Z drugiej strony pozwoli operatorom, zwłaszcza tym posiadającym infrastrukturę, totalnie zmienić sposób zarządzania swoimi aktywami.

Predykcyjne zarządzanie i naprawa sieci

Monitorowanie danych o stacjach bazowych i całej infrastrukturze, ale przede wszystkim analizowanie tych danych w czasie rzeczywistym i przewidywanie możliwych uszkodzeń jeszcze zanim do nich dojdzie. Takie możliwości istnieją już dziś. Aplikacje oparte o AI pozwolą wykrywać problemy od razu i wysyłać ekipy do ich naprawy. Tym samym znacząco podniesie się bezpieczeństwo działania sieci i jej niezawodność. Bardzo szczegółowa, a też bardzo szybka analityka danych na temat sieci będzie najważniejszym ogniwem całego systemu.

Oczywiście AI wymaga jeszcze wiele pracy, aby dostarczała nam takich wartości, jakich byśmy chcieli. Dodatkowo dane i ich analityka staną się kluczową przewagą w sektorze telekomunikacyjnym, ale nie tylko w nim. Z drugiej strony wszyscy pracujący nad sztuczną inteligencją muszą wziąć dużą odpowiedzialność za to, aby nie wymknęła się nam spod kontroli (zapewne większość z nas doskonale zna film Terminator). Mimo to jestem przekonana, że za jakiś czas będziemy żyli w nowej rzeczywistości, jeszcze lepszej niż dzisiejsza.

Ładowanie