w dół w dół w górę w górę
Rozmiar:
Kontrast:
23.10.2018
← Blog

Dlaczego w pociągu nie ma zasięgu? Oto odpowiedź.

Chyba każdy z nas przeżył ten moment, gdy jadąc pociągiem nagle stracił połączenie telefoniczne czy dostęp do Internetu. Jest to chyba jeden z najbardziej irytujących momentów podróży, zwłaszcza, gdy chciałoby się wykorzystać ten czas na pracę czy rozmowy telefoniczne. Dlaczego zatem telefon gubi zasięg? Takie sytuacje mają swoje konkretne powody. Jeśli chcesz na zawsze pozbyć się irytacji z tego powodu, to poniżej znajdziesz odpowiedź na to najbardziej nurtujące pytanie, – dlaczego w pociągu nie ma zasięgu LTE.

 

Na przyczynę braku sieci komórkowej oraz Internetu składa się kilka elementów, które powodują, iż podczas jazdy mamy problemy np. z streamingiem filmów online czy rozmowami przez telefon. Cierpią nie tylko pasażerowie, ale także pracownicy np. WARS, gdzie przy płatności kartą możemy spotkać się z problemami finalizacji transakcji.

 

Co przyczynia się do ograniczenia zasięgu komórkowego w trakcie podróży pociągiem?

Po pierwsze rozmieszczenie stacji bazowych czy też przekaźników w zasięgu drogi kolejowej. Efektem słabego zasięgu jest ich brak lub spora odległość od przemieszczającego się pociągu. Bardzo często mimo tras typu Warszawa-Kraków droga prowadzi przez tereny o małym zagospodarowaniu terenu czy też tereny zalesione gdzie zasięg od większości operatorów może się urywać. Należy dodać, iż wpływ prędkości w pociągu nie odgrywa tak dużej roli, ponieważ aparat telefoniczny powinien automatycznie przełączać się między przekaźnikami.

 

Po drugie sama konstrukcja pociągów np. typu Pendolino tłumi zasięg z, zewnątrz co powoduje, że nasze aparaty mają problem z z siecią. Aluminiowa konstrukcja używana w tego typu pociągach PKP Intercity powoduje, iż sygnał sieci komórkowej wewnątrz pociągu jest znacznie słabszy niż poza nim. Potwierdza to raport z badań, jakości sieci przygotowany przez Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Oczywiście nie jest on izolowany w 100% jak w wypadku np. windy, ale jest on znacznie słabszy niż w pociągach innego typu. W przypadku polskiego Pendolino pojawia się jeszcze dodatkowy problem z siecią. W wagonach tych nie są obecnie zainstalowane wzmacniacze sygnału czy transmitery, które pozwalałyby na lepszy dostęp do niej. Podobnie sprawa ma się z Internetem. Aby działa on szybko i sprawnie potrzebne są osobne moduły internetowe wraz z routerami, które będą w stanie dobierać Internet mobilny od konkretnego operatora, wzmacniać sygnał i tworzyć w pociągu specjalną sieć Wifi, która pozwoli na swobodne korzystanie z Internetu.

Inny problem dotyczy pociągów starszego typu, które wciąż jeżdżą po naszych torach. Ich konstrukcja nie jest tak „szczelna” jak pendolino natomiast pojawia się tam inny problem. Mało, kto wie, ale między pantogram, który odpowiada za zbieranie energii elektrycznej z sieci zainstalowanej nad torami, a pociągiem wytwarza się pole elektromagnetyczne, które również może wpływać, na jakość i siłę sygnału. Jeśli znajdujesz się w wagonie, który ma nad sobą działający pantogram, to siła sygnału może być słabsza niż kilka metrów dalej w innym wagonie.

Zestawiając ze sobą te dwa problemy otrzymujemy odpowiedź, dlaczego zasięg telefonii komórkowej oraz internetowej bezpośrednio w pociągu jest w dużym stopniu ograniczony.

 

Która sieć ma najlepszy zasięg w pociągu?

 

Jak wynika z badania, w trakcie podróży pociągiem najłatwiej można było dodzwonić się do użytkowników T-Mobile oraz Play. Wskaźnik skuteczności połączeń głosowych w przypadku tych sieci wyniósł odpowiednio 93,68 i 93,49 proc. W przypadku Plusa było to z kolei 92,65 proc, zaś Orange - 91,45 proc. Jak wygląda to w praktyce, warto sprawdzić samodzielnie.

 

Czy w pociągach można korzystać z Wifi?

 

Sieć Wifi w polskich pociągach to wciąż rzadkość. Darmowy Internet zależy głównie od rodzaju wagonów, jakie użyte są w danym składzie. Paradoksalnie starsze składy częściej posiadają dostęp do Internetu niż Pendolino, w którym nie ma go wcale. Tak, więc Internet w pkp intercity najczęściej znaleźć można na trasie Szczecin – Warszawa czy Poznań – Warszawa. Czasami możemy zastać go również w niektórych składach pociągów kolei regionalnych, zwłaszcza tych, w których przeprowadzono modernizację. Niestety to, w którym składzie zastaniemy darmowy Internet wciąż pozostaje tajemnicą. Przewoźnicy nie udostępniają informacji, w którym składzie pociągu będzie on dostępny. Pozostaje, więc liczyć na szczęście. A jeśli już uda nam się go zastać, to warto pamiętać o bezpieczeństwie korzystania z publicznych sieci. Pojawia się też inne pytanie…

 

Czy w pociągu można naładować telefon?

 

I tu pojawia się kolejny paradoks. Bardzo często w pociągach, które posiadają Internet ciężko znaleźć gniazdko, w którym można naładować telefon. Zapewne nikt nie jest w stanie rozwiązać tej zawiłej zagadki. Pewne jest tylko to, że w nowych składach pociągów takie gniazdka znajdziemy już przy każdym fotelu. W starych składach jest to bardziej skomplikowane. To czy w danym pociągu będzie dostępne gniazdko dowiemy się dopiero, gdy do niego wsiądziemy, gdyż podobnie jak z Internetem w pociągu przewoźnicy nie podają nam takie informacji na etapie zakupu biletu. Pewność tego, że naładujemy telefon możemy mieć tylko w przypadku Pendolino.

Jak widać z zasięgiem w pociągach, pomimo dobrych danych bywa różnie. Pozostaje nam, więc do czasu wprowadzania lepszych rozwiązań w pociągach poczytać książkę czy porozmawiać z podróżnymi. Gdy jednak sytuacja się zmieni warto mieć dobry Internet mobilny, ale przede wszystkim mieć go dużo. Oglądanie filmów czy streamowanie meczy będzie wówczas wymagać lepszych paczek danych, a te oczywiście możesz mieć w Virgin Mobile.

Ładowanie

Witaj na stronie Virgin Mobile.

Chcieliśmy Cię poinformować, że nasze serwisy używają pliki cookies. Oznacza to, że masz możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli nie wyrażasz na to zgody, prosimy o zmianę ustawień w przeglądarce lub opuszczenie serwisu. Dalsze korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce oznacza akceptację plików cookies. Będzie to skutkowało zapisywaniem ich na Twoich urządzeniach. Informacji odczytanych za pomocą cookies i podobnych technologii używamy w celach reklamowych, statystycznych oraz w celu dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników, w tym profilowanie. Wykorzystanie ich pozwala nam zapewnić Ci maksymalną wygodę przy korzystaniu z naszych serwisów poprzez zapamiętanie Twoich preferencji i ustawień na naszych stronach. Więcej informacji o możliwości zmiany ustawień przeglądarki znajdziesz w Polityce cookies. Akceptacja ustawień przeglądarki oznacza zgodę na możliwość tworzenia profilu Użytkownika opartego na informacji dotyczącej świadczonych usług, zainteresowania ofertą lub informacjami zawartymi w plikach cookies. Oczywiście masz prawo do cofnięcia wyrażonej zgody w dowolnym momencie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania Państwa danych, którego dokonano na podstawie udzielonej zgody przed jej cofnięciem. Mam przeglądarkę ustawioną zgodnie z moimi preferencjami.

OK