14.08.2025
← Blog

Jak poprawić zasięg w telefonie?

Zasięg telefonii komórkowej zależy od wielu czynników i przekłada się na jakość połączeń i stabilność połączenia z internetem. Podpowiadamy, jak poprawić zasięg w swoim smartfonie i wyjaśniamy różnicę pomiędzy technologiami 3G, 4G, LTE i LTE Ultra.

Operatorzy komórkowi w Polsce na każdym kroku chwalą się, że zasięg ich stacji bazowych, z którymi łączą się smartfony, pokrywa praktycznie cały kraj. Użytkownicy doskonale zdają sobie jednak sprawę, że mimo to bardzo często można trafić na sytuacje, w których mimo to nie da się wykonać połączenia, wysłać SMS-a ani połączyć z internetem.

Od czego zależy jakość zasięgu w telefonie?

Siła zasięgu w telefonach komórkowych to wypadkowa wielu czynników, w tym nawet… pogody. To akurat nie jest żart, bo warunki atmosferyczne mają duży wpływ na jakość połączenia pomiędzy urządzeniami elektronicznymi a stacjami bazowymi operatorów.

Zasięg może osłabiać ukształtowanie terenu oraz najróżniejsze przeszkody znajdujące się na drodze pomiędzy stacją bazową a użytkownikiem telefonu. Niektóre materiały blokują fale radiowe — co obserwuje się w parkingach podziemnych, piwnicach, centrach handlowych oraz podczas jazdy windą lub… pociągiem.

Sprawdź też: Dlaczego w pociągu nie ma zasięgu? Oto odpowiedź

Pomijając kiepską pogodę, zasięgowe czarne dziury i tzw. białe plamy — miejsca, gdzie fale nie docierają w ogóle — na to, jak dużo kresek zasięgu wskazuje telefon, w dużej mierze wpływa odległości, jaka dzieli użytkownika od najbliższej stacji bazowej. Zasięg gubi się też przez szybkie poruszanie się — to dlatego zazwyczaj można zapomnieć o Netfliksie i YouTubie podczas podróży.

Coraz większym problemem jest też przeciążenie stacji bazowych ze względu na zbyt dużą liczbę osób próbujących nawiązać połączenie w tym samym czasie — czego świadkiem był każdy, kto chciał skorzystać z telefonu podczas imprezy masowej. Jeśli problemy występują notorycznie w miejscu zamieszkania, warto to zgłosić do BOK-u.

2G, 3G, 4G, 5G, LTE i LTE Ultra — co je różni?

Jeśli masz problem z zasięgiem lub z wolnym internetem w telefonie, zwróć uwagę na ikonę obok kresek zasięgu. To właśnie tam znajdziesz oznaczenie aktualnie używanej technologii sieci komórkowej. Współczesne smartfony obsługują kilka różnych standardów, które różnią się przede wszystkim szybkością przesyłu danych i jakością połączenia:

  • 2G - najstarsza technologia, nadal obecna w niektórych rejonach. Umożliwia wykonywanie połączeń głosowych i wysyłanie SMS-ów. Przesył danych (EDGE lub GPRS) jest bardzo wolny — korzystanie z internetu w tej sieci to dziś duże wyzwanie;
  • 3G - pierwszy standard, który umożliwił w miarę komfortowe przeglądanie stron internetowych i korzystanie z aplikacji online. Wiele sieci zaczyna jednak wycofywać 3G, zastępując je nowocześniejszym 4G;
  • 4G - obecnie najpowszechniejszy standard. LTE to technologia oferująca szybki internet mobilny, nawet kilkanaście razy szybszy niż 3G. Pozwala na płynne oglądanie filmów, rozmowy wideo i szybkie pobieranie danych;
  • 5G - najnowocześniejszy standard sieci komórkowej. Umożliwia błyskawiczny przesył danych, minimalne opóźnienia i większą przepustowość. Sieć 5G rozwija się dynamicznie, ale pełne korzyści odczuwalne są głównie tam, gdzie infrastruktura jest już dobrze rozbudowana.

W ramach sieci 4G można wyróżnić standard LTE, który pozwala na jeszcze szybszy transfer danych. Jego kolejna wersja to LTE-Advanced - w Polsce sieć Play korzysta jednak z nazwy LTE Ultra.

Zobacz także: Internet LTE na kartę 

Jak zwiększyć zasięg w telefonie?

Nie ma niestety uniwersalnego sposobu na to, by poprawić zasięg. Warto zacząć od identyfikacji problemu i dostosowania do niego rozwiązania. Jak wzmocnić zasięg sieci? 

Zweryfikuj ustawienia sieciowe

Problemy z zasięgiem mogą wynikać z nieprawidłowej konfiguracji ustawień sieciowych w telefonie. Warto sprawdzić, czy urządzenie jest ustawione na automatyczny wybór sieci i czy obsługuje aktualnie dostępny standard (np. 4G lub 5G). Czasami telefon może "utknąć" na mniej wydajnym połączeniu, np. 3G, mimo że dostępne jest szybsze LTE.

Zmień lokalizację

Brak zasięgu w telefonie może wynikać z miejsca, w którym aktualnie przebywasz — być może znajdujesz się w budynku o grubych murach, albo zbyt nisko (w piwnicy) bądź na bardzo wysokim piętrze. Sygnał sieci komórkowej może mieć trudności z dotarciem w takie miejsca, zwłaszcza jeśli znajdują się one z dala od najbliższej stacji bazowej. Warto spróbować przejść bliżej okna, wyjść na balkon lub na zewnątrz budynku. Oprócz tego nie stój zbyt blisko innych urządzeń wykorzystujących fale radiowe, które mogą powodować zakłócenia. 

Zamknij aplikacje działające w tle

Aplikacje uruchomione w tle mogą zużywać dane komórkowe, energię baterii, a czasem nawet wpływać na jakość sygnału — zwłaszcza jeśli intensywnie korzystają z internetu (np. aktualizują dane, wysyłają powiadomienia, synchronizują pliki). Warto regularnie je zamykać, szczególnie w sytuacji, gdy masz słaby zasięg lub ograniczony transfer.

Zaktualizuj oprogramowanie telefonu

Nie masz czasu na instalowanie najnowszych aktualizacji? Może okazać się, że to właśnie źródło słabego zasięgu w telefonie. Starsze wersje oprogramowania mogą powodować, że niektóre funkcje w smartfonie, jak poszczególne aplikacje, SMS-y czy rozmowy, przestają prawidłowo działać. Najlepiej wejdź w ustawienia i znajdź opcję aktualizacje oprogramowania, aby sprawdzić, czy producent nie udostępnił nowej nakładki systemowej. 

Wyłącz tryb oszczędzania energii

W niektórych przypadkach włączony tryb oszczędzania energii może przyczyniać się do problemów z dostępem do sygnału sieciowego. Wyłącz go i zobacz, czy problem się rozwiązał. 

Sprawdź parametry modelu telefonu

Nie każdy smartfon obsługuje wszystkie dostępne technologie sieciowe — zwłaszcza starsze modele mogą mieć problemy z łącznością w nowszych standardach, takich jak LTE czy 5G. Nawet jeśli Twój operator działa już w standardzie 5G, ale Twój telefon nie obsługuje tych częstotliwości, nie skorzystasz z najlepszej jakości rozmów i doskonałego zasięgu. Może warto wówczas rozważyć wymianę urządzenia na nowsze — zwłaszcza jeśli często masz problemy z jakością połączenia lub dostępem do internetu mobilnego.

Włącz i wyłącz tryb samolotowy

Niekiedy przydatne okazuje się włączenie i wyłączenie trybu samolotowego, dzięki czemu można "zresetować" połączenie z siecią. Warto też włączyć i wyłączyć telefon — to powszechna zasada przydatna przy naprawie każdej elektroniki. 

Przeczytaj też: Jak zresetować telefon do ustawień fabrycznych? Na czym polega miękki i twardy reset?

Sprawdź kartę SIM

Masz starą karę SIM albo w ostatnim czasie była wyjmowana? Sprawdź ją — być może jest zabrudzona, porysowana lub została źle włożona. Zawsze możesz wymienić ją u operatora lub przenieść się na eSIM!

Zgłoś problem do operatora

Kiedy już żadne z zaproponowanych rozwiązanie nie działa, być może przyczyną słabego sygnału jest chwilowa awaria sieci bazowej. Skontaktuj się z operatorem i zgłoś problem - z pewnością to tylko chwilowe komplikacje. 

Wybór operatora wpływa na zasięg telefonu

Nikogo nie powinno dziwić, że na jakość sygnału największy wpływ ma liczba i rozmieszczenie nadajników danego operatora. W przypadku Virgin Mobile użytkownicy mogą liczyć na najlepszy zasięg — sieć korzysta z infrastruktury pokrywającej aż 99% terytorium Polski. To oznacza stabilne połączenia i szybki internet niemal w każdym zakątku kraju. Daje to użytkownikom znacznie większą szansę na to, że połączenie zostanie nawiązane bez problemu, a telefon nie zgubi zasięgu. Przekonaj się, że Virgin Mobile ma świetny zasięg w Twojej okolicy.

Pamiętaj też, że w awaryjnych sytuacjach w przypadku braku zasięgu możesz połączyć się z Wi-Fi i zadzwonić za pomocą Wi-Fi Calling!

 
Ładowanie