03.08.2017
← Blog

Roaming - 10 pytań i odpowiedzi

Operatorzy mogą świadczyć swoje usługi w tzw. roamingu, z czego korzystają przede wszystkim osoby wyjeżdżające za granicę. Abonenci mogą mieć jednak wiele pytań dotyczących tego, jak dokładnie działa ta usługa. Postaramy się rozwiać wszelkie wątpliwości.

Roaming to usługa, która pozwala korzystać z zasięgu innego operatora w miejscach, gdzie dostawca wykupionych usług telekomunikacyjnych nie ma własnych stacji bazowych.

Co to roaming i jak go włączyć?

Mianem roamingu określa się mechanizm w bezprzewodowych sieciach telekomunikacyjnych, który pozwala abonentowi na korzystanie z usług obcych sieci bądź punktów dostępowych. Odbywa się to w chwili, gdy niedostępna jest macierzysta sieć operatora, u którego usługi wykupił abonent. Najczęściej używa terminu roaming w kontekście sieci komórkowych.

Roaming pozwala na korzystanie z telefonu poza granicami kraju, w którym wydano kartę SIM. Zwykle usługi w roamingu są aktywne na każdej nowej wydanej karcie SIM, ale przed wyjazdem za granicę warto to sprawdzić w ustawieniach swojego konta lub poprosić o sprawdzenie stanu usługi roamingu konsultanta z Biura Obsługi Klienta.

Zobacz też: Jak zabezpieczyć telefon na wakacyjny wyjazd?

Czym się różni roaming krajowy i roaming zagraniczny?

Jako roaming potocznie określa się możliwość korzystania z telefonu poza granicami kraju. To tzw. roaming międzynarodowy. Na mocy umów międzynarodowych podpisanych pomiędzy operatorami polska karta SIM jest w stanie logować się do stacji bazowych operatorów z innych krajów.

Inny typ roamingu to roaming krajowy. Na mocy umów między lokalnymi telekomami operatorzy mogą udostępniać swoim klientom możliwość logowania innych sieci działających w danym kraju, jeśli nie mają jeszcze odpowiedniej infrastruktury. Z tego rozwiązania korzystają wirtualni operatorzy typu MVNO jak np. Virgin Mobile, którzy nie posiadają własnej infrastruktury.

Z jakich usług w roamingu można korzystać?

Rozmowy w roamingu - klienci mogą odbierać i wykonywać połączenia poza granicami Polski;

SMS i MMS w roamingu - operator pozwala wysyłać i odbierać wiadomości typu SMS i MMS podczas przebywania za granicą;

Internet w roamingu - użytkownicy mogą łączyć się z internetem z wykorzystaniem sieci operatorów w innych krajach.

Czy roaming znika?

Ostatnio pojawiło się wiele artykułów i wpisów na blogach, które informowały o końcu roamingu. To oczywiście nieprawda i klienci bynajmniej nie byliby z tego zadowoleni. Roaming nie znika, a koniec roamingu skutkowałby brakiem możliwości korzystania z telefonu po przekroczeniu polskiej granicy.

15 czerwca 2017 roku nie zniknął roaming, tylko obniżono cenę usług w roamingu i zrównano je ze stawkami krajowymi, a w niektórych przypadkach zniesiono je całkowicie. To pokłosie nowych przepisów, do których operatorzy z całej Unii Europejskiej musieli się dostosować.

Roaming nie tylko w abonamencie - czy jest dostępny roaming na kartę?

Roaming nie jest domeną wyłącznie usług typu post-paid. Możliwość wykonywania połączeń i wysyłania wiadomości SMS i MMS za granicą oraz roaming danych to usługi dostępne zarówno w abonamencie, jak i w taryfach prepaid nazywanymi popularnie "na kartę".

Internet za granicą w roamingu - jak to działa?

Zasada działania mobilnego internetu nie jest zależna od kraju, w którym w danej chwili przebywa abonent. W praktyce niemal w każdym miejscu na ziemi, gdzie świadczone są bezprzewodowe usługi telekomunikacyjne, telefon z polską kartą SIM może połączyć się z internetem.

Trzeba tylko pamiętać o tym, że może wiązać się to z dodatkowymi opłatami, które w krajach znacznie oddalonych od Polski mogą być bardzo wysokie. Warto przed wyjazdem zajrzeć do regulaminu i cennika dla wybranej przez siebie taryfy, żeby uniknąć wysokich opłat.

Roaming w Unii Europejskiej - co trzeba wiedzieć?

Operatorzy zostali zobowiązani przez nowe prawo do tego, by na terenie Unii Europejskiej świadczyć usługi w roamingu na takich samych warunkach, co w kraju, w którym została wydana karta SIM. Dotyczy to rozmów głosowych, wiadomości SMS i MMS oraz - po części - mobilnego internetu.

Podstawowe cenniki rozmów oraz wiadomości SMS i MMS zostały zrównane do poziomu cenników krajowych. W przypadku internetu sprawa jest nieco bardziej skomplikowana, a dostępność i wielkość paczki internetu w roamingu zależy od konkretnej taryfy.

Uwaga! Roaming to nie rozmowy międzynarodowe. Czym to się różni?

Wiele osób może pomylić roaming z rozmowami międzynarodowymi. Warto na to uważać, żeby nie narazić się na zbyt duże koszty połączenia. Rozmowy z polskiej karty SIM na numer z innego kraju są osobno taryfikowane.

Przebywając za granicą, można dzwonić z polskiej karty SIM na polski numer, a w ramach zasady RLAH w Unii Europejskiej nie trzeba obawiać się wysokich opłat. Roaming jest już bardzo tani i to nawet bez wykupionych pakietów.

Jak wyłączyć roaming i co zrobić, by uniknąć wysokich opłat?

Roaming to bardzo przydatna usługa, ale nie wszyscy będą zainteresowani korzystaniem z niej. Jeśli z jakiegokolwiek powodu abonent będzie chciał wyłączyć na swojej karcie SIM usługi w roamingu, to wystarczy w tym celu skontaktować się z Biurem Obsługi Klienta.

Wyłączenie roamingu może zainteresować osoby, które mimo zmian w cenniku roamingu w Unii Europejskiej obawiają się wysokich opłat lub abonentów mieszkających przy granicy, których telefon często przełącza go na zasięg obcej sieci. Trzeba tylko pamiętać, by włączyć roaming przed wyjazdem na wakacje!

Podsumowanie

Jeśli powyższe 10 pytań i odpowiedzi dotyczących roamingu nadal nie rozwiały wszelkich wątpliwości, to zalecamy kontakt z biurem obsługi klienta Virgin Mobile. Konsultanci z pewnością udzielą wszystkich niezbędnych informacji.

Ładowanie